Ontwikkelingsanamnese minimaal
ontwikkelingsanamnese minimaal
HET BEVRAGEN VAN DE ZWANGERSCHAP:
- Was het een geplande zwangerschap? (psychische aspecten)
- Was de zwangerschap een stressvolle periode? (psychische aspecten)
- Waren er complicaties tijdens de zwangerschap? (somatische aspecten)
- Was er risicogedrag ? (psychische en somatische aspecten)
HET GEBOORTEPROCES EN EERSTE LEVENSMAANDEN:
- Zwangerschapsduur (a terme, preterme)
- Hoe is de bevalling verlopen? Waren er complicaties? (somatische aspecten, psychische aspecten)
- Geboortegewicht?
- APGAR score? Is er zuurstof toegediend? Moest de baby in de couveuse liggen? (Somatische aspecten) Waren er gezondheidsproblemen of voedingsproblemen (somatische en psychische aspecten)
DE EERSTE LEVENSMAANDEN
- Kwam de baby tot een regelmatig ritme van slapen en eten ? (prikkelgevoeligheid baby)
- Had u het gevoel dat u de baby kon troosten? (ouder-kind relatie) Kon u makkelijk contact maken en een band opbouwen?
- Was het een fijne tijd of toch behoorlijk stresserend?
- Zijn er ziektes of opnames in het ziekenhuis geweest ? (somatische aspecten, ouder-kind relatie)
DE PEUTER-KLEUTERPERIODE
- Volgde u de ontwikkeling (boekjes of raadpleging Kind en Gezin) ? Verliep ze volgens verwachting ?
- Motoriek: zitten, kruipen, lopen? fijne motoriek ? (ontwikkeling)Taal : eerste woordjes ? Kon uw kind zich verstaanbaar uitdrukken als het naar de kleuterschool ging? (ontwikkeling)
- Zindelijkheid ? Liep het moeilijk? Was er bedplassen na 5 jaar? (ontwikkeling)
- Waren er moeilijkheden rond voeding? Zeer selectief eten, strijd? (prikkelgevoeligheid, ouder-kind relatie)
- Verliep de start in de kleuterschool vlot? Afscheid ? Invoegen in kleutergroep? (hechting/separatie/socialisatie)
- Was hij/zij op alle vlakken schoolrijp op het einde van de 3de kleuterklas?
- Hadden jullie een leuke peuter/kleutertijd? Hadden jullie een goede band? (ouder-kind relatie, hechting)
LAGERE SCHOOL
- Waren er moeilijkheden in het 1ste leerjaar of verder in de lagere school rond lezen, schrijven en/of rekenen? Werd er een zorgleerkracht of logopedie ingeschakeld?
- Hoe waren de schoolprestaties en waren deze in verhouding met de inspanning? (leerproblemen)
- Ging het huiswerk vlot?
- Hoe verliepen de sociale contacten in de lagere school met leeftijdsgenoten en leerkrachten? Pesten of gepest worden? (sociale relaties)
- Waren er opmerking over gedrag op school?
- Waren er schoolwisselingen en waarom?
- Op het einde van de lagere school wordt er vaak een advies gegeven naar het secundair onderwijs toe; wat werd er toen geadviseerd en waarom?
OVERGANG NAAR SECUNDAIR ONDERWIJS
- Verliep de overgang naar het secundair onderwijs vlot?
- Maakte hij/zij goeie vrienden?
- Welke reacties kreeg hij/zij van leerkrachten?
- Waren de resultaten in verhouding tot de inspanningen?
- Waren er richting- of schoolwisselingen? Waarom?
- Kon hij/zij het schoolwerk goed plannen en organiseren?
- Ging studeren vlot?
- Kunnen jullie goed overweg met elkaar? Kunnen jullie goed praten en afspraken maken?
LEVENSGEBEURTENISSEN
- Zijn er ingrijpende gebeurtenissen geweest in het leven van uw kind ? (ziekte, verlieservaring, (v)echtscheiding, trauma,…)
- Zijn er chronische stressfactoren ? (werkloosheid, armoede, immigratie, pesten, ziekte,…)