Ontwikkelingsanamnese minimaal

ontwikkelingsanamnese minimaal



HET BEVRAGEN VAN DE ZWANGERSCHAP:

  • Was het een geplande zwangerschap? (psychische aspecten)
  • Was de zwangerschap een stressvolle periode? (psychische aspecten)
  • Waren er complicaties tijdens de zwangerschap? (somatische aspecten)
  • Was er risicogedrag ? (psychische en somatische aspecten)

HET GEBOORTEPROCES EN EERSTE LEVENSMAANDEN:

  • Zwangerschapsduur (a terme, preterme)
  • Hoe is de bevalling verlopen? Waren er complicaties? (somatische aspecten, psychische aspecten)
  • Geboortegewicht?
  • APGAR score? Is er zuurstof toegediend? Moest de baby in de couveuse liggen? (Somatische aspecten) Waren er gezondheidsproblemen of voedingsproblemen (somatische en psychische aspecten)

DE EERSTE LEVENSMAANDEN

  • Kwam de baby tot een regelmatig ritme van slapen en eten ? (prikkelgevoeligheid baby)
  • Had u het gevoel dat u de baby kon troosten? (ouder-kind relatie) Kon u makkelijk contact maken en een band opbouwen?
  • Was het een fijne tijd of toch behoorlijk stresserend?
  • Zijn er ziektes of opnames in het ziekenhuis geweest ? (somatische aspecten, ouder-kind relatie)

DE PEUTER-KLEUTERPERIODE

  • Volgde u de ontwikkeling (boekjes of raadpleging Kind en Gezin) ? Verliep ze volgens verwachting ?
    • Motoriek: zitten, kruipen, lopen? fijne motoriek ? (ontwikkeling)Taal : eerste woordjes ? Kon uw kind zich verstaanbaar uitdrukken als het naar de kleuterschool ging? (ontwikkeling)
  • Zindelijkheid ? Liep het moeilijk? Was er bedplassen na 5 jaar? (ontwikkeling)
  • Waren er moeilijkheden rond voeding? Zeer selectief eten, strijd? (prikkelgevoeligheid, ouder-kind relatie)
  • Verliep de start in de kleuterschool vlot? Afscheid ? Invoegen in kleutergroep? (hechting/separatie/socialisatie)
  • Was hij/zij op alle vlakken schoolrijp op het einde van de 3de kleuterklas?
  • Hadden jullie een leuke peuter/kleutertijd? Hadden jullie een goede band? (ouder-kind relatie, hechting)

LAGERE SCHOOL

  • Waren er moeilijkheden in het 1ste leerjaar of verder in de lagere school rond lezen, schrijven en/of rekenen? Werd er een zorgleerkracht of logopedie ingeschakeld?
  • Hoe waren de schoolprestaties en waren deze in verhouding met de inspanning? (leerproblemen) 
  • Ging het huiswerk vlot?
  • Hoe verliepen de sociale contacten in de lagere school met leeftijdsgenoten en leerkrachten? Pesten of gepest worden?  (sociale relaties)
  • Waren er opmerking over gedrag op school?
  • Waren er schoolwisselingen en waarom?
  • Op het einde van de lagere school wordt er vaak een advies gegeven naar het secundair onderwijs toe; wat werd er toen geadviseerd en waarom?

OVERGANG NAAR SECUNDAIR ONDERWIJS

  • Verliep de overgang naar het secundair onderwijs vlot?
  • Maakte hij/zij goeie vrienden?
  • Welke reacties kreeg hij/zij van leerkrachten?
  • Waren de resultaten in verhouding tot de inspanningen?
  • Waren er richting- of schoolwisselingen? Waarom?
  • Kon hij/zij het schoolwerk goed plannen en organiseren?
  • Ging studeren vlot?
  • Kunnen jullie goed overweg met elkaar? Kunnen jullie goed praten en afspraken maken?

LEVENSGEBEURTENISSEN

  • Zijn er ingrijpende gebeurtenissen geweest in het leven van uw kind ? (ziekte, verlieservaring, (v)echtscheiding, trauma,…)
  • Zijn er chronische stressfactoren ? (werkloosheid, armoede, immigratie, pesten, ziekte,…)