Interventies kind/ jongere
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de niet-medicamenteuze interventies bij het kind zelden of slechts in beperkte mate leiden tot het verminderen van de ADHD-symptomen zelf maar in sommige gevallen wel effectief zijn in het voorkomen/verminderen van bijkomende problemen.
Er bestaat een hele waaier aan behandelingen:
- cognitieve gedragstherapie
- vaardigheidstrainingen
- plannen en organiseren
- sociale vaardigheden
- (meta-)cognitieve trainingen
- neurofeedback
- psychomotoriek
- voedingssupplementen en diëten
- en andere interventies
Volgens (inter)nationale richtlijnen worden op vlak van niet-medicamenteuze interventies bij kinderen de volgende aandachtspunten geformuleerd:
- De kindtrainingen waarover effect wordt gerapporteerd zijn in de regel niet specifiek voor ADHD maar gericht op de brede waaier van gedragsproblemen en gedragsstoornissen bij kinderen (oppositioneel-opstandig gedrag, gedragsstoornis).
- Overweeg individuele cognitief gedragstherapeutische interventies voor oudere kinderen (> 8 jaar) en adolescenten.3,5,6
- Indien leerproblemen of –stoornissen aanwezig zijn: verwijs ouders en kinderen naar specifieke evidence-based trainingsprogramma’s.