Impact kinderleeftijd
FUNCTIONEREN OP SCHOOL
- Onderpresteren
- Klas overdoen als gevolg van concentratieproblemen
- Stoort de klas
- Trek zich terug en toont geen belangstelling voor schoolse activiteiten
- Moeilijke overgangsmomenten
- Moeite met het maken van huiswerk
- Commentaar leerkrachten over gedrag / concentratie
- Leerkracht weet zich geen raad ten opzichte van de problemen van het kind
GEZINSFUNCTIONEREN
- Vaak ruzie met broers en zussen
- Vaak straf
- Veel conflicten met ouders
- Meer structuur van ouders nodig dan normaal
- Ouders weten zich geen raad met het gedrag van hun kind
RELATIES LEEFTIJDSGENOTEN
- Conflicten als gevolg van communicatieproblemen
- Conflicten als gevolg van impulsief gedrag
- Moeite met het aangaan van sociale contacten
- Weinig vrienden
- Gepest worden, uitgedaagd, geïntimideerd door klasgenoten
- Buitengesloten zijn / niet mee mogen doen met groep
- Zelf pesten
VRIJE TIJD
- Niet goed kunnen ontspannen in vrije tijd
- Zeer veel moeten sporten om te kunnen ontspannen
- Niet in staat zijn een boek uit te lezen of een film uit te kijken
- Continu bezig zijn en hierdoor oververmoeid raken
- Snel uitgekeken zijn op hobby’s
- Sensation seeking en/of te veel risico’s nemen
- Vaak ongelukken
- Uitgesloten van activiteiten
- Stoort bij uitstapjes (boodschappen, restaurant, bioscoop …)
- Behoefte om vaak van activiteit te veranderen
ZELFBEELD
- Onzekerheid door negatieve opmerkingen anderen
- Negatief zelfbeeld vanwege faalervaringen
- Faalangstig om aan nieuwe zaken te beginnen (uit angst voor mislukken)
- Overmatig heftig reageren op kritiek
- Veeleisend zijn voor zichzelf