Impact kinderleeftijd

FUNCTIONEREN OP SCHOOL 

  • Onderpresteren
  • Klas overdoen als gevolg van concentratieproblemen
  • Stoort de klas
  • Trek zich terug en toont geen belangstelling voor schoolse activiteiten
  • Moeilijke overgangsmomenten
  • Moeite met het maken van huiswerk
  • Commentaar leerkrachten over gedrag / concentratie
  • Leerkracht weet zich geen raad ten opzichte van de problemen van het kind

GEZINSFUNCTIONEREN 

  • Vaak ruzie met broers en zussen
  • Vaak straf
  • Veel conflicten met ouders
  • Meer structuur van ouders nodig dan normaal
  • Ouders weten zich geen raad met het gedrag van hun kind 

RELATIES LEEFTIJDSGENOTEN 

  • Conflicten als gevolg van communicatieproblemen
  • Conflicten als gevolg van impulsief gedrag
  • Moeite met het aangaan van sociale contacten
  • Weinig vrienden
  • Gepest worden, uitgedaagd, geïntimideerd door klasgenoten
  • Buitengesloten zijn / niet mee mogen doen met groep
  • Zelf pesten 

VRIJE TIJD 

  • Niet goed kunnen ontspannen in vrije tijd
  • Zeer veel moeten sporten om te kunnen ontspannen
  • Niet in staat zijn een boek uit te lezen of een film uit te kijken
  • Continu bezig zijn en hierdoor oververmoeid raken
  • Snel uitgekeken zijn op hobby’s
  • Sensation seeking en/of te veel risico’s nemen
  • Vaak ongelukken
  • Uitgesloten van activiteiten
  • Stoort bij uitstapjes (boodschappen, restaurant, bioscoop …)
  • Behoefte om vaak van activiteit te veranderen

ZELFBEELD 

  • Onzekerheid door negatieve opmerkingen anderen
  • Negatief zelfbeeld vanwege faalervaringen
  • Faalangstig om aan nieuwe zaken te beginnen (uit angst voor mislukken)
  • Overmatig heftig reageren op kritiek
  • Veeleisend zijn voor zichzelf